Mail instellen in Apple Mail
- /
- /
- /
Mail instellen in Apple Mail
Mail instellen in in Apple Mail (OS X Mavericks)
Het e-mailprogramma Apple Mail wordt standaard meegeleverd met OS X. In deze handleiding wordt beschreven hoe je stap voor stap dit e-mailprogramma in moet stellen om e-mail via jouw domeinnaam te ontvangen en te lezen.
De getoonde schermafbeeldingen en beschreven procedures in deze handleiding zijn gebaseerd op OS X 10.9 met Mail 7.2. Mogelijk wijken deze screenshots daarom af in andere versies van OS X of Apple Mail.
1. Start Apple Mail.
- Is dit de eerste keer dat je Mail start? Je krijgt dan meteen de wizard te zien. Ga gelijk door naar stap 2.
- Al eerder Mail gebruikt? Je kunt via het menu ‘Mail’ de optie ‘Voeg account toe…’ kiezen om de wizard te starten.
2. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en druk op ‘Maak aan’.
3. Hetzelfde scherm blijft staan met de mededeling ‘Account moet handmatig worden geconfigureerd’.
4. Klik nogmaals op de knop ‘Maak aan’.
5. Voer de gegevens van de inkomende mailserver in:
- Type account: kies hier voor IMAP of POP
- E-mail server: mail.uwdomeinnaam.nl
- Gebruikersnaam: je aangemaakte e-mailaccount, zoals info@voorbeeld.nl
- Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord
Klik hierna op ‘Volgende’.
6. Voer de gegevens van de uitgaande mailserver in:
- SMTP-server: mail.uwdomeinnaam.nl
- Gebruikersnaam: je aangemaakte e-mailaccount, zoals info@voorbeeld.nl
- Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord
Klik nogmaals op ‘Maak aan’.
7. Het e-mailaccount is nu geconfigureerd.
Geavanceerde instellingen
Het is soms nodig de instellingen van de inkomende of uitgaande mailserver handmatig aan te passen. Hieronder wordt uitgelegd waar je deze instellingen vindt en wat de juiste gegevens zijn.
Inkomende mailserver
1. Start Apple Mail. Nu kun je via het menu ‘Mail’ de optie ‘Voorkeuren’ kiezen om zo het instellingenscherm voor de e-mailaccounts te openen:
2. In dit scherm kun je onderin bij ‘Server uitgaande e-mail (SMTP)’ zien welke mailserver er op dit moment voor de account wordt gebruikt.
- Type account: IMAP of POP
- Beschrijving: je kunt zelf bepalen wat je hier invult, het is puur voor je eigen referentie
- E-mailadres: je aangemaakte e-mailaccount, zoals info@voorbeeld.nl
- Volledige Naam: jouw eigen naam
- Server inkomende e-mail: mail.uwdomeinnaam.nl
- Gebruikersnaam: dit is hetzelfde als je e-mailadres
- Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord
Klik nu op ‘Geavanceerd’.
3. In het scherm voor de geavanceerde instellingen zijn drie instellingen van belang:
- Poort: Voor IMAP is dit 993, voor POP is dit 995.
- Gebruik SSL: deze moet aangevinkt zijn.
- Identiteitscontrole: hier moet de optie ‘Wachtwoord’ zijn geselecteerd.
4. De inkomende mailserver is nu geconfigureerd.
Uitgaande mailserver
1. Start ‘Mail’. Nu kun je via het menu ‘Mail’ de optie ‘Voorkeuren’ kiezen om zo het instellingenscherm voor de e-mailaccounts te openen:
2. In dit scherm klik je onderin bij ‘Server uitgaande e-mail (SMTP)’ het menu open en klik op ‘Wijzig SMTP-serverlijst…’.
3. Je krijgt nu een overzicht van de beschikbare uitgaande mailservers. Mocht die van Antagonist er nog niet tussen staan kun je met de ‘+’ knop een nieuwe account toevoegen. Onder de kop ‘Accountinformatie’ moet je de volgende instellingen gebruiken.
- Beschrijving: je kunt zelf bepalen wat je hier invult, het is puur voor je eigen referentie.
- Servernaam: mail.uwdomeinnaam.nl
4. Onder de kop ‘Geavanceerd’ moet je de volgende instellingen gebruiken.
- Gebruik aangepaste poort: Selecteer deze optie en vul 465 in (of als alternatief 587).
- Gebruik SSL: deze moet aangevinkt zijn.
- Identiteitscontrole: hier moet de optie ‘Wachtwoord’ zijn geselecteerd.
- Gebruikersnaam: dit is hetzelfde als je e-mailadres.
- Wachtwoord: het bijbehorende wachtwoord.